Tartu tõuseb Alexela toel Eesti arenenuimaks elektriveokite kasutuspiirkonnaks

10. Июнь 2025
Raskeveokite laadimistaristu sai olulise täienduse, sest esmaspäeval, 7. juunil lisandusid Tartu olemasolevasse ulatuslikku taristusse uued mobiilsed ja paiksed kiirlaadijad A. Le Coqi territooriumil.
Veokite elektriajamile üleviimine on keerukas ülesanne, sest tavaoludes võtab nende laadimine aega, kuid viimastel aastatel on ettevõtjate ja taristuarendajate koostöös olulised edasiminekud toimunud.
Juba varasemalt paigaldas Alexela A. Le Coqi Tartu ja Tallinna hoonete juurde mobiilsed elektrisõidukite laadimislahendused, mis teevad näiteks tehase eri paikades laadimist ootavate sõidukite laadimise oluliselt lihtsamaks. Sellest nädalast lisandus Tartusse veel hulk mobiilseid laadijaid ja ka paikseid kiirlaadijaid. Paiksed laadijad võimaldavad laadida võimsusega kuni 150 kW ning sellega saab puhkepausi ajal lisada kuni 100 km sõiduraadiust.
Sellises mahus laadimistaristu on Eestis unikaalne. Alexela e-mobiilsuse juht Kristjan Suurorg ütleb, et elektriajamile üleminek saab toimuda ainult juhul, kui teenusepakkujad arvestavad ning kohanevad klientide ja tööstuse vajadustega. „Ei saa müüa ühte jäika toodet, vaid teha koostööd. Meie siht ongi olla klientidele energiapartner, kellega koos kaardistada praegused ja tulevased lahendused. Kogu sektor võidab sellest,“ ütles Suurorg.
Ettevõtete koostöö tulemusena tõuseb ka nõudlus elektriveokite järele, sest paranevad nende kasutustingimused. Volvo Trucks andis äsja üle esimesed kaks täiselektrilist veokit siinsel turul, mis hakkavad Tartu kliente teenindama. Seega sobivad ka kiirlaadijad nende teenindamiseks hästi. Selline ettevõtete koostöö, sõidukite olemasolu ja nii avalik kui ka erataristu teevad Tartust eeskuju kogu Eestis.
A. Le Coq kasutab veokite laadimiseks ainult taastuvatest allikatest pärit elektrit, mille tulemusena on nende sõidukite energiakasutuse jalajälg diiselveokitega võrreldes 99 protsendi väiksem. Soodsatel öötundidel või enda toodetud taastuvenergia kasutamisel kujuneb keskmine kilomeetri hind diiselveokiga võrreldavaks.
Uued energialahendused on juba lähiaastate vaates olulised muutuste kohad kogu Euroopas. Taastuvenergeetika direktiivi RED III rakendumise ühel juhul tuleb võtta suund elektrifitseerimise, biometaani, vesiniku ning muude alternatiivsete kütuste poole. See suund ei jää tulemata ja need, kes soovivad kiiresti kohaneda, valmistuvad juba praegu.
Näiteks Tartu linn on ühistranspordi osas juba need sammud teinud ja kogu sealne linnatransport sõidab kohalikku päritolu biometaanil.
Lisaks privaatsele era- ja äriklientide lahendustele on Alexelal üks suuremaid avalike laadijate võrgustike. Ses kontekstis on hästi kaetud ka Tartu, kus Alexela teeb koostööd Tartu linnaga, Tartu Ülikooli ning suuremate automüügisalongidega. Valdav osa laadijatest on muudetud kõigile kättesaadavaks.